Social Icons

Pages

Friday 19 June 2015

Penting kena ada ilmu! - Blog

Assalamualaikum,

Hye..saje je nak mengarut pagi2 hari, 3 Ramadhan 1436H ini.

Anyway, salam Ramadhan dan selamat berpuasa kepada semua shabat yg muslim & beragama Islam. Moga amalan kita sepanjang bulan Ramadhan ini diterima oleh Allah s.w.t , insyaAllah..

Mybe just nak share pengalaman saya yg masih hijau & naif dalam dunia blog ini.

Baiklah, saya dah mula & cuba2 buat blog pada 22hb Julai 2013, dgn blog yg bernama It's all about Hamba-Nya. Dan tujuan buat blog ketika itu just suka2 shj, tiada niat tersirat & tersurat.

Blog kedua saya lahir pada Jan 2015..bernama Impi & Harap
Yg kedua ini lahir bersama sedikit impian dan harapan..dats y dinamakan impi & harap..^_^

Dan bila dan berada dalam dunia blog ini (walaupun bukan blogger yg aktif dan sentiasa update), barulah tahu sikit2 pasal medium pengiklanan yg ada cth nuffnang, google ad-sense, affiliate junction dll. Tp yg saya letak kt blog saya nuffnang shj tanpa ada niat nak pulangan apa2 (nampak blog lebih educated ada iklan tepek kt tepi2 tu kan)..dan memang perkara itu benar, dari tahun Julai 2013 hingga s Jun 2015, jumlah kutipan nuffnang saya masih dibawah RM50..hahahaha2!

 Mungkin puncanya sebab..spt dibawah.."no traffic no money" ..^_^



Erm..as a blogger @ sesetengah blogger mungkin perkara itu sgt worse..esp kalau dah buat blog 2-3 tahun..he2. Namun, saya kekal positif sebab sblm ini tiada kesedaran berkaitan taffic,income dll dgn blog ini.

Dan,  ntah mcm mane..dalam 2-3 minggu lepas tetiba terbeli satu e-book berkaitan blog secara online. Dan alhamdulilah, sedikit sebanyak terbuka sikit minda ini apa sebenarnya kelebihan blog ini, dan apa yg blog boleh offer jika digunakan dgn betul dan efektif.

Melalui panduan dari e-book tersebut, rupanya kt blog ini macam2 boleh dibuat spt medium pengiklanan, affiliate, advertorial dll yg boleh membantu menjana income. Cuma nak bermula & bagaimana caranya itu perlukan sedikit ilmu, mentor dan tunjuk ajar dari insan yg dah berjaya..dan yg paling penting -->> diri kita sendiri!!

Kerana semua perkara itu hanya akan terlaksana jika kita mulakan "first step"..so paksa diri kita untuk bermula dan paksa diri untuk mencapai tahap seterusnya. (itu pesan Dr Azizan Osman).

InsyaAllah, pasang impian & target..harap2 dlm beberapa bulan akan datang ada perubahan dari segi statistik dan perkembangan yg positif..^_^

Oklah, rasanya itu shj perkongsian buat kali ini. Semoga apa yg kita buat sentiasa di dalam redha & rahmat Allah s.w.t.

Sekian, wassalam..

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates